۱۰ نکته برای داشتن موهایی قوی تر و سالم تر

 

همه میخواهند مویی قوی ، براق با رسیدگی راحت داشته باشند. اما رسیدن به این هدف می تواند چالش برانگیز باشد. بیشتر ما مجبوریم با نوعی از موی سر مواجه باشیم که در مسیر رسیدگی به آن و داشتن پوست سری سالم قفل هایی وجود دارد.

ژن ها در مورد نوع ، استحکام و حجم موها نقش دارند. اما این بدان معنی نیست که شما هیچ گونه کنترلی بر روی موهای خود ندارید.

در این مقاله ، ما ۱۰ گامی را که برای کمک به تقویت تارهای مویتان ، افزایش رشد مو و بهبود ظاهر و احساس و سلامتی موهایتان می توانید بردارید را بررسی خواهیم کرد.

  1. گرما را کم کنید

سشوار و خشک کن های مو ، اتو های مو ، فرهای گرم و سایر ابزارهایی که با گرما به موهای شما حالت می دهند می توانند به موهای شما آسیب وارد کنند ، به خصوص اگر موهای شما نازک ، خشک یا مستعد شکستگی باشد. گرمای بیش از حد می تواند موهای شما را ضعیف کند ، در نتیجه تار های مو آسیب دیده و یا ریزش می کنند.

برای محدود کردن آسیب ناشی از سشوار مو ، چندین محقق که مطالعه ای را در سال ۲۰۱۱ انجام داده اند، توصیه می کنند که سشوار را حدود ۶ اینچ از سطح موهای خود دور نگه دارید ، و خشک کن های مو را حرکت دهید و در یک نقطه متمرکز نکنید.

حالت دهنده های مو و سشوار و سایر ابزار حرارت دهنده را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید تا به موهای خود فرصت دهید تا بین جلسات ترمیم شده و بهبود پیدا کنند.

خشک کن های مو و سایر ابزارهای حالت دهنده مو که با گرما کار می کنند را بر روی دمای کمتری تنظیم کنید تا احتمال آسیب دیدگی موها کاهش یابد. همچنین ممکن است بتوانید برای به حداقل رساندن آسیب ، از یک محافظ حرارتی روی موهای خود استفاده کنید.

  1. مصرف ویتامین خود را افزایش دهید

مانند بقیه بدن ، موهای شما برای سالم بودن و قوی بودن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. تحقیقات نشان داده است که کمبودهای غذایی ممکن است با ریزش مو در ارتباط باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی که برای رشد مو دارای اهمیت بیشتری هستند :

  • ویتامینA : در سیب زمینی ، هویج ، کدو تنبل ، اسفناج ، شیر ، تخم مرغ و ماست وجود دارد
  • ویتامین های گروه B ، به ویژه بیوتین: در زرده تخم مرغ ، جگر ، ماهی سالمون ، آووکادو ، آجیل و غلات و لبنیات وجود دارد
  • ویتامین C: منابع خوب این ویتامین شامل مرکبات ، توت فرنگی و فلفل دلمه ای هستند
  • ویتامینD : در ماهی های چرب ، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال های غنی شده یافت می شود
  • ویتامینE : منابع خوب این ویتامین شامل تخمه آفتابگردان ، بادام ، اسفناج و آووکادو است
  • آهن: در صدف های دریایی ، تخم مرغ ، گوشت قرمز ، عدس و اسفناج یافت می شود
  • روی: منابع خوب روی شامل صدف ، گوشت گاو ، دانه کدو تنبل و عدس است

اگر رساندن مواد مغذی لازم از غذاهایی که می خورید دشوار است ، ممکن است بتوانید یک مولتی ویتامین مصرف کنید که شامل این ویتامین ها و مواد معدنی باشد.

با این حال ، مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل ، به ویژه بیوتین ، با پزشکتان مشاوره کنید. تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد بیوتین می تواند بر نتایج آزمایشگاهی مانند آزمایش هایی که برای تشخیص حملات قلبی طراحی شده اند ، تأثیر بگذارد.

  1. در مورد شامپوی خود سختگیر نباشید

تمیز نگه داشتن موهای شما مهم است. اما بیشتر شامپوها از موادی استفاده می کنند که به منظور کاهش چربی و از بین بردن کثیفی موها ، روغن طبیعی موهای شما را از بین می برد.

به جز مواردی که موهای شما بسیار چرب است ، احتمالاً به جای شستشوی روزانه، شما می توانید دو تا سه بار در هفته با شامپو موهای خود را شستشو دهید. شستن بیش از حد موهایتان ممکن است آن ها را خشک کرده و احتمالاً ساقه مو را تضعیف کند.

از شامپو در حجم زیاد استفاده نکنید. طبق نظر آکادمی پوست و موی آمریکای ، برای تمیز کردن موها فقط به یک چهارم اندازه شامپویی که اکثر افراد بر روی پوست سرشان استفاده می کنند  نیاز است.

  1. پوست سر خود را ماساژ دهید

بازگرداندن گردش خون به پوست سر شما ممکن است به بهبود سلامتی و وضعیت پوست سر شما کمک کند و همچنین باعث افزایش جریان خون در فولیکول های مو می شود.

طبق یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶ ، یک ماساژ روزانه ۴ دقیقه ای در پوست سر با گذشت زمان ممکن است توانایی افزایش ضخامت و استحکام مو را داشته باشد.

شما می توانید با اعمال فشار بصورت حرکات دایره ای با نوک انگشتان خود ، پوست سر خود را ماساژ دهید. شما می توانید این کار را درست قبل از اینکه شامپو را به سرتان بمالید روی موهای خشک یا موهای خیس انجام دهید.

همچنین می توانید ماساژور پوست سر نیز خریداری و استفاده کنید. این دستگاه های دستی و برس مانند در جهت تحریک پوست سر شما کار می کنند.

  1. پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید

دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی شما برای رشد مو بسیار مهم است ، زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده اند. تحقیقات نشان می دهد که کمبود پروتئین در رژیم غذایی می تواند باعث کاهش ضخامت مو و ریزش مو شود.

غذاهای غنی از پروتئین که ممکن است به تقویت سلامت مو کمک کنند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی ، مانند ماهی خال مخالی و ماهی قزل آلا
  • آجیل و غلات
  • گوشت لخم – گوشت کم چربی
  • اسفناج و کلم
  • حبوبات و بنشن
  1. ماسک زرده تخم مرغ را امتحان کنید

زرده تخم مرغ حاوی همان پروتئین هایی است که یک فولیکول موی قوی را تشکیل می دهد. و طبق یک مطالعه سال ۲۰۱۸ ، پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ ممکن است به تحریک رشد مو کمک کند.

زرده تخم مرغ همچنین حاوی چندین ماده مغذی اساسی است که با رشد مو و موی مستحکم ارتباط دارند ، از جمله ویتامین های A و D ، بیوتین و فولات.

با دنبال کردن این مراحل می توانید ماسک زرده تخم مرغ خود را تهیه کنید:

۱)  ۳ زرده تخم مرغ و ۳-۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل کمی گرم آماده کنید

۲)  دو ماده را با هم مخلوط کنید.

۳)  بعد از اینکه مخلوط به خوبی درهم آمیخته شد ، روی پوست سر و ریشه های موی خود بمالید.

۴)  پس از استفاده از مخلوط ، یک کلاه دوش را روی سر خود قرار دهید.

۵)  بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سر شما بماند.

۶)  آن را با آب خنک بشویید

 

  1. موها را با آب سرد آبکشی کنید

دوش گرفتن با آب خیلی گرم ممکن است باعث ایجاد آسیب حرارتی به موهای شما ، هم در ریشه و در کوتیکول (بافت ساقه) شود. بخار در دوش می تواند کوتیکول های موهای شما باز کند ، که این ممکن است منجر به خشک شدن موها ، ریزش و استعداد به شکستگی آنها شود.

برای محافظت از موهای خود ، آنها با آب ولرم بشویید. سپس دوش خود را با پاشیدن آب خنک روی موها و پوست سر خود به پایان برسانید. این ممکن است به محکم کردن کوتیکول مو کمک کند ، و همچنین باعث می شود رطوبت موهای شما بهتر حفظ کند.

  1. از آلوئه ورا بر روی مو و پوست سر خود استفاده کنید

آلوئه ورا سرشار از ویتامین های A ، C  و E است. این ویتامین ها ممکن است به رشد بهتر سلول از جمله سلول های موی شما کمک کنند. علاوه بر این ، آلوئه ورا همچنین حاوی ویتامین B-12 و اسید فولیک است که هر دو ممکن است در تقویت موهای سالم مفید باشند.

با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا این ویتامین های مفید با استفاده موضعی آلوئه ورا به پوست سر نفوذ می کنند یا خیر.

می توانید ژل خالص گیاه آلوئه را روی مو و پوست سر خود بمالید و یا به دنبال محصولات مویی باشید که حاوی ترکیبات آلوئه ورا هستند. همچنین برای نرم کنندگی بیشتر می توانید ماسک مو آلوئه ورا را برای خودتان تهیه کنید.

  1. حوله خود را با یک تی شرت تعویض کنید

به گفته کارشناسان مراقبت از مو ، مالیدن موهای مرطوب با یک حوله پارچه ای پس از شستشو به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین حوله و مو ممکن است باعث صدمه و شکستگی مو شود.

می توانید حوله میکروفیبر را انتخاب کنید ، یا راه حل ساده تر و ارزان تر استفاده از یک تی شرت نخی ساده است.

پارچه صاف تی شرت در هنگام خشک شدن اصطکاک کمتری ایجاد می کند و در نتیجه آسیب و فر شدن کمتری خواهد داشت. برای استفاده از تی شرت برای خشک کردن موهای خود ، این مراحل را دنبال کنید:

۱)  بعد از شستشو و آبکشی ، موهای خود را دسته دسته به آرامی فشار دهید تا هرچه بیشتر آب از آن خارج شود.

۲)  سر خود را به جلو خم کنید و تی شرت را به دور سر خود به سبك عمامه پیچانید.

۳)  موهای مرطوب خود را به مدت ۵-۱۰ دقیقه در پیراهن پیچیده شده بگذارید بماند، سپس باز کنید

۴) تی شرت را به آرامی در اطراف هر بخش از مو که رطوبت بیش از حد دارد ، بکشید ، سپس طبق معمول خشک کرده و فرم دهید.

  1. درمان روغن داغ را امتحان کنید

درمان روغن داغ یک انتخاب محبوب برای کمک به بهبود رطوبت در موهای خشک ، مجعد شده یا آسیب دیده است.

به ویژه درمان با روغن نارگیل و آووکادو ممکن است مفید باشد. طبق یک مطالعه سال ۲۰۰۳ ، روغن نارگیل توانایی کاهش کمبود پروتئین در هر دو موی آسیب دیده و سالم را دارد.

مانند روغن نارگیل ، روغن آووکادو هم حاوی اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین های A ، B-5  و E است.

برای تهیه روغن داغ خود ، این مراحل را دنبال کنید:

۱)  ۱-۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل حرارت ندیده (دمای اتاق) و ۱-۲ قاشق غذاخوری روغن آووکادو را با هم مخلوط کنید. بسته به اینکه موهای شما چقدر بلند است می توانید میزان مصرف را کم و زیاد کنید ، اما نسبت هر دو روغن را تقریباً مساوی نگه دارید.

۲)  مخلوط روغن را درون یک ظرف شیشه ای ریخته و آن را به آرامی در ظرف آب داغ فرو کنید.

۳)  اجازه دهید روغن ها به مدت ۲ دقیقه با هم مخلوط شود و درون ظرف شیشه ای گرم شود. لازم نیست که روغن خیلی داغ شود ، فقط کمی گرم شود و خوب مخلوط شود.

۴)  دمای روغن را در قسمت پشت مچ خود آزمایش کنید. باید ولرم باشد نه داغ. اگر به نظر رسید که روغن داغ است ، از لمس آن پرهیز کنید. صبر کنید تا خنک شود.

۵) هنگامی که مخلوط روغن در دمای مطمئن قرار گرفت ، روی پوست سر و ریشه موهای خود و تا انتهای ساقه مو بمالید.

۶)  یک کلاه دوش بر سر قرار دهید و بگذارید روغن به مدت ۲۰ دقیقه به موهای شما نفوذ کند.

۷) موها را با آب ولرم بشویید.

 

سخن آخر

دستیابی به موهای قوی و سالم مستلزم کار در همه جبهه ها است.

در حالی که به حداقل رساندن آسیب گرمایی و شستشوی بیش از حد از اهمیت زیادی برخوردار است ، آنچه که شما به بدن خود می رسانید نیز دارای اهمیت است. خوردن یک رژیم متعادل که شامل طیف گسترده ای از ویتامین ها ، مواد معدنی و منابع پروتئین است می تواند به بهبود سلامت مو و پوست سر شما کمک کند.

اگر حس کردید که موهای شما مستعد شکستن است و یا بیش از حد معمول موهای خود را از دست می دهید و ریزش دارید، لازم است که آن را با پزشک خود در میان بگذارید. ریزش مو برای بسیاری از آقایان و خانم ها طبیعی است ، اما بعضی اوقات می تواند ناشی از یک مشکل سلامتی ضمینه ای باشد.

 

مطالب مرتبط:

مزوتراپی برای تقویت مو

پی آر پی برای تقویت مو


Source: beheshtclinic

wpadmin

Comments are closed